ازدواج موقت خوب یا بد ؟

ازدواج موقت خوب یا بد ؟
زدواج موقت خوب یا بد 
راستش را بخواهید مدتی زیادی است درباره موضوعی به اسم ازدواج موقت فکر می کردم . ابتدا مانند خیلی ها به چشم تمسخر به این موضوع نگاه می کردم . بعد از کمی تحقیق مختصر و تفکر بیشتر به این نتیجه رسیدم در شرایط فعلی جامعه ازدواج موقت چندان روش بدی نیست . در واقع چیزی به نام ازدواج موقت موضوع تازه ای هم نمی تواند باشد همین الان در آمریکا و اروپا آمار بالایی از جوانان ازدواج موقت می کنند . فقط در آنجا برچسب مذهب بر آن نخورده است .
در واقع خیلی از قوانین و راهکارهایی که برای حل پاره ای از مشکلات ارایه می شود ایدال نیستند . شاید ما را به جای مطلوبی نرسانند ،این قوانین برای رسیدن به یک نقطه مطلوب طراحی نشده اند . بلکه برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه ارایه شده اند . یعنی بی پرده بگویم انتخاب این قوانین انتخاب بین بد و بدتراست .
من یک مثالی عرض می کنم تا موضوع روشن شود .
زمانی بود که عده ای در مجلس ایران به شدت مخالفت خود را با سرو شدن قلیان قهوه خانه ها اعلام کردند . طرحی را ارایه دادند که قلیان را در قهوه خانه ممنوع می کرد . اما یکی از نمایندگان مجلس حرف خوبی زد . ایشان گفت با ممنوعیت قلیان در قهوه خانه ها مشکل کشیدن قلیان توسط جوانان حل نمی شود بلکه مشکل بدتر می شود . قلیانها از قهوه خانه ها به خانه ها منتقل می شوند و این یک فاجعه است . زمانی چند جوان به قهوه خانه می رفتند و قلیان خود را می کشیدند . اما اکنون قلیان را می خرند با هم در خانه آن هم نه یک وعده بلکه چندیدن وعده می کشند و کافیست در جمع این جوانان یکی معتاد به تریاک هم باشد دیگر خودتان بخوانید ادامه داستان را ...
شاید دادن قلیان در قهوه خانه به جوانان کار زیبا و مطلوبی نباشد اما اگر این را حذف کنیم بدون ارایه یک راهکار بهتر به سمت یک فاجعه سوق پیدا می کنیم .
در واقع همه قوانین حاکم بر جامعه برای بهینه شدن یک عمل نامطلوب است . آبی که پشت یک سد ذخیره شد اگر دریچه سد باز نشود و آب اضافه سرریز نشود سد می شکند و تمام مسیر خود را نابود می کند . باز کردن دریچه سد شاید کار مطلوبی نباشد باعث هدر روی آب و خسارت به برخی گونه های گیاهی در مسیر شود اما چاره ای نیست دریچه باز نشود سیل راه می افتد .
با مثالهای فوق شاید موضوع ازدواج موقت بهتر درک شود .
خانومی یا آقایی شرایط ازدواج را به هر دلیلی ندارند سن آنها به شدت بالا رفته و امید هم به ازدواج دایم از دست داده اند یا باید خود را سرکوب جنسی کنند و یا اینکه زنا . از طرفی نیاز جنسی هم حکمی است غریزی و کاری نمی شود با آن کرد . متاسفانه سکس خارج از ازدواج در جامعه بیداد می کند . و مثل کبک نمی شود سر را زیر برف فرو برود باید واقعیات را دید
شاید شما فکر کنید خوب صیغه چه فرقی با فحشا دارد ؟ مگر خواندن چهار کلمه عربی تغیری در صورت مساله ایجاد می کند .
در واقع موضوع اصلا بر سر چهار کلمه عربی نیست از نظر کاربردی ازدواج موقت نسبت به سکس خارج از ازدواج دارای محدودیت ها و چهار چوبهایی است که آن را متمایز می کند . که در زیر به آنها اشاره می کنم .
اول اینکه ازدواج موقت موضوعی به اسم عده دارد . یعنی خانمی که به عقد آقایی در می آید پس از اتمام مدت ازدواج و در صورت عدم تمدید آن نمی تواند بلافاصله به عقد کس دیگری درآید تا اینکه مدت زمانی مشخص طی شود . یعنی یک خانوم هرجایی و هرزمان با کسی نیست . 
دوم اینکه دختر مجرد ( غیر بیوه ) نیاز به اجازه پدر برای ازدواج موقت دارد . که البته هیچ پدری حاضر به دادن چنین اجازه ای نیست . باید دید پدر بر سر دو راهی انحراف و ازدواج موقت دختر خود کدام را انتخاب می کند . باید برای این موضوع فرهنگ سازی کرد .
سوم اینکه اگر فرزند نخواسته ای متولد شود مسئولیت نگهداری آن به عهده پدر است . . و تمام مخارج آن را باید تقبل کند . به بعنوان فرزند او را بپذیرد . یعنی در این مورد مسئولیت آفرین است .
شاید سه بند فوق رضایت شما را جلب نکند صادقانه بگویم رضایت مرا هم جلب نکرد . اما می توان به این بندها اضافه کرد و و قوانین ازدواج موقت را بهتر کرد .
مثلا :
برای آن شرط سنی گذاشت از سن مشخصی کمتر نتوان ازدواج موقت کرد 
فقط مردهای مجرد حق داشته باشند ازدواج متعه کنند .
هر مرد فقط حق داشته باشد با یک خانوم ازدواج کند.
از مدتی کمتر نشود ازدواج موقت را انجام داد . مثلا حداقل زمان آن یک سال و یا بیشتر باشد .
آقایان هم مثل خانومها مدتی مشابه عده داشته باشند .
البته باید بررسی کرد با گذاشتن هر بند شرایط چگونه رقم خواهد خورد و این کار کارشناسانه است .
در کل شاید ازدواج موقت مارا به نقطه مطلوبی نرساند اما شرایط فعلی جامعه را بهتر خواهد کرد .

تعداد بازید: 1386     تاریخ ثبت: 1394/08/28

پیشنهاد ما به شما